Klachtenprocedure

Voor eenmanszaak is een klachtenprocedure niet eenvoudig in die zin dat er geen onafhankelijk persoon binnen het bedrijf aangesteld kan worden. Uiteraard is het eerste uitgangspunt om zoveel mogelijk klachten te voorkomen. Als er toch onvrede is bij een klant, kan hij dit middels een brief of een e-mail kenbaar maken. Naar aanleiding van de klacht wordt er binnen 6 weken een afspraak met de betrokkene gemaakt om te praten. Wanneer er behoefte is aan een onafhankelijk iemand kan er een andere bewindvoerder ingeschakeld worden. Uiteraard kan een klacht ook via de kantonrechter kenbaar gemaakt worden al zal deze in eerste instantie terug verwijzen naar de bewindvoerder om het gezamenlijk op te lossen.

Klachten worden gedocumenteerd middels een uitgebreid verslag van de klacht. Daarbij wordt gekeken of de klacht gegrond is. Wanneer de klacht gegrond is zal er binnen twee weken naar een passende oplossing worden gezocht. Jaarlijks wordt het aantal klachten geanalyseerd. Zo nodig wordt de werkwijze van de bewindvoerder aangepast. Belangrijk uitgangspunt is dat beide partijen met een tevreden gevoel verder gaan.

Elke klant (betrokkene) wordt op de hoogte gesteld van de klachtenprocedure. Tijdens de intake wordt onder andere de klachtenprocedure besproken. Ook wordt de klachtenprocedure opgenomen in het plan van aanpak welke persoonsgebonden is. Het plan van aanpak dient door de betrokkene gelezen te worden en als deze akkoord is, dient het plan van aanpak ondertekend te worden.