BEWIND- MENTORSCHAP, CURATELE

Beschermingsbewind

Sommige mensen hebben moeite met het beheren van hun eigen inkomen en of vermogen.

Dit kan komen door een lichamelijke- en/of psychische beperking, maar ook vanwege sociale omstandigheden. Op zo’n moment kan iemand anders uw financiële belangen behartigen. Dat heet beschermingsbewind.

De bewindvoerder heeft als taak om de onder bewind gestelde goederen en toekomstige goederen te beheren en te administreren. Denk daarbij aan: loon/uitkering/pensioen, maar denk ook aan bijvoorbeeld onroerende zaken, vorderingen en schulden. Het is ook mogelijk dat het bewind alleen betrekking heeft op een bepaald goed, bijvoorbeeld een huis.

Mentorschap

Naast bewindvoering bieden wij ook mentorschap aan. Wanneer iemand door ziekte of handicap (tijdelijk) niet instaat om zelf beslissingen te nemen over persoonlijke zaken, kan er een mentor aangesteld worden. Een mentor neemt beslissingen over de verzorging, verpleging, behandeling of begeleiding van de betrokkene. Bewindvoering en mentorschap kunnen ook gecombineerd worden.

Curatele

Curatele is simpel uitgelegd bewindvoering en mentorschap samen, maar daar waar je bij bewindvoering handelingsbekwaam blijft, wordt de betrokkene bij curatele handelingsonbekwaam. Dit houdt in dat de betrokkene zelf geen aankopen en of verplichtingen meer mag aangaan.

.